Regie in eigen hand

Frion biedt ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking die wonen in de regio Zwolle en Noordwest-Overijssel. Er werken zo’n 1150 personen en 300 vrijwilligers. Volgens de website is de visie van Frion dat hun cliënten zo veel mogelijk zelf bepalen hoe zij hun leven willen invullen. De cliënt heeft de regie. We spreken met Peter Roemaat van Bureau Nieuw Organiseren. Peter is betrokken bij het veranderprogramma van Frion, naar zelforganiserend werken. Wat is voor Frion aanleiding geweest om met zelforganisatie aan de slag te gaan?

Positief mensbeeld is de basis. Voor het in gang zetten van zelforganiserend werken waren meerdere aanleidingen. Net als binnen andere zorginstellingen geldt een tijd van bezuinigingen, waardoor men gedreven is naar andere en goedkopere werkwijzen te zoeken. Maar het belangrijkste argument is het mensbeeld waarop de organisatie bouwt. Zowel de cliënten als de medewerkers worden gezien als zelfstandige, waardige, mensen die een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Het motto van Frion is “regie in eigen hand” – voor cliënten betekent dat: doe alles wat je zelf kunt ook echt zelf. Bovendien gelooft Frion erin dat de mensen die het dichtst bij de cliënt werken, ook het beste weten wat goed is voor de cliënt. Daarom moet daar de regie liggen en dus ook de verantwoordelijkheid en bevoegdheid om te handelen. Belangrijk om te vermelden is dat deze visie ook intrinsiek gedragen wordt door de bestuurder en directie; dat vormt een stevig geheel.

Wat gebeurde er concreet? Afgelopen jaar zijn de laatste 8 managers van Frion vertrokken. De organisatie heeft daardoor geen managementlaag meer tussen directie en uitvoerenden. Dat is gedaan vanuit de overtuiging dat het in stand houden van de structuur van de organisatie de noodzakelijke verandering tegen zou houden die nodig is. Om de verandering in gang te zetten is Frion gestart met experiment-dagen. Tijdens deze dagen was het uitgangspunt dat voor een organisatieverandering het werken aan gedrag en vaardigheden niet genoeg is. “Zo lang mensen hun overtuigingen niet veranderen, hun geloof, verandert er uiteindelijk niet veel.” De teams hebben in de experiment dagen dan ook gewerkt aan al deze verschillende niveaus. Hoe ziet zelforganiserend gedrag eruit? En welke overtuigingen horen daar bij? De experiment-dagen gaven tijd en ruimte om te bezinnen op zelforganiserend werken. Peter noemt ze een succes: “ze leidden tot wat ze binnen Frion nu ‘het echte gesprek’ zijn gaan noemen”. Wat dat is? “Een gesprek voeren met elkaar waarin je daadwerkelijk open en eerlijk kunt zijn, elkaar vertrouwt.”

Ruimte voor fouten en de mens. Werken aan overtuigingen, het ‘echte’ gesprek voeren, maar ook fouten mogen maken en toegeven en datgene wat goed gaat positieve aandacht geven. De woorden ‘menselijke maat’ komen bij ons naar boven. Peter: als je diep in de ‘shit’ zit, begint het leermoment. Juist dáár gebeurt iets interessants. Het is niet eenvoudig, soms zelfs behoorlijk ingewikkeld. “We moeten continue reflecteren met elkaar”.

Waar ben je trots op? Peter: “wanneer ik het vertrouwen krijg om met medewerkers te spreken over moeilijke dingen waardoor we weer verder komen. Bedrukte gezichten aan het begin en aan het einde weer zin om ervoor te gaan. Wanneer ik die omslag zie, dan ben ik trots!”

Next Question

  • Hoe verhouden de verschillen in functieniveau en functiewaardering tot het zijn van een gezamenlijk, gelijkwaardig en resultaatverantwoordelijk team?
  • Hoe lang blijf je ‘op je handen zitten’ als directeur, als je een team ziet aanmodderen, wanneer grijp je in?

2015// interview & blog: Tim Hirschler & Lotte Hoogers

Geschreven op: vrijdag 15 januari

 

Heb je een vraag of wil je meer weten? Vul je gegevens hieronder in en ik neem contact met je op.


KvK: 60340886
© 2017 jadoe! persoonlijke groei en teamontwikkeling